تحميل كتاب مبانی نظری موسیقی ایرانی pdf
الكاتب: Hossein Alizadeh
التقييم:4.10
موسيقى ايرانى به همراه موسيقىهاى عربى و تركى خانوادهى بزرگى را تشكيل مىدهد كه بيش از هزار سال قدمت دارد. اين خانواده قرنها داراى اصول و قواعد تقريباً واحدى بوده است و همهى فرهنگهاى تشكيلدهندهى آن، در تدوين اين قواعد نقش داشتهاند. از حدود سه چهار قرن پيش، رفتهرفته، اعضاى اين خانوادهى بزرگ هركدام راه جداگانهاى در پيش گرفته و مسيرهاى متفاوتى براى تحول خود برگزيدهاند. اين تجزيه منجر به پيدايش خانوادههاى موسيقايى كوچكترى، مثل خانوادهى موسيقى عربى (مشرق و مغرب) و خانوادهى موسيقى آسياى ميانه و غيره شده است كه با وجود پارهاى اختلافات، در بسيارى از مبانى نظرى با هم اشتراك دارند. در اين ميان، موسيقى ايرانى به همراه موسيقى آذربايجانى خانوادهى واحدى تشكيل مىدهد كه نكات مشترك فراوانى با موسيقى عراقى دارد.
تئورىهايى كه در قرن حاضر براى موسيقى ايرانى نوشته شدهاند بيشتر به مبانى نظرى موسيقى اروپايى توجه كردهاند تا به پيشينهى طولانى مباحث نظرى در موسيقى ايرانى عربى تركى و سالها است كه ضرورت تدوين يك تئورى موسيقى ايرانى، براى آموزش در هنرستانها، كه از دل همين موسيقى برآمده باشد احساس مىشود. كتاب حاضر كه نتيجهى بيش از يك سال نشستهاى مداوم و منظم شوراى تخصصى مبانى نظرى موسيقى ايرانى (از نيمهى تيرماه ۱۳۸۲ تا پايان مردادماه ۱۳۸۳) است براى پاسخگويى به اين نياز تأليف شده است. اين كتاب، با آگاهى از اينكه نظام موسيقايى ايران در حال حاضر با گذشته تفاوتهايى دارد، مفاهيم نظرى بنيادين را از رسالات نظرى كهن اخذ كرده و اصول و قواعد موسيقى ايرانى را از آنچه امروزه در عمل اجرا مىشود استخراج كرده است. اين اصول و قواعد، مربوط به موسيقى كلاسيك ايرانى است كه آن را معمولاً «موسيقى رديفى» مىنامند. مبناى تئورى حاضر، بنابراين، رديف موسيقى ايرانى، به معناى عام آن است و از ملاكگرفتن يك رديف واحد براى تدوين مبانى نظرى موسيقى كلاسيك ايرانى اجتناب شده است.