تحميل كتاب بکت و تئاتر معنا باختگی pdf
الكاتب: James Lamar Roberts
التقييم:3.72
در کتاب حاضر مشهورترین آثار ساموئل بکت معرفی و نقد میشوند که در زمرهٔ برجستهترین و تأثیرگذارترین نمایشنامهنویسان مدرن قرار دارد. نام بکت با جنبش موسوم به «معناباختگی» گره خورده است که در اوایل نیمهٔ دوم قرن بیستم در تئاتر اروپا شکل گرفت. «معناباختگی» (یا Absurdity که مترجمان ایرانی در گذشته معادل «تئاتر پوچی» را برای آن به کار میبردند) نحلهای از نمایشنامهنویسیِ مدرن است که ریشه در فلسفهٔ اگزیستانسیالیسم دارد و اندیشمندان و نویسندگانی همچون ژان– پل سارتر، آلبر کامو و فرانتس کافکا نقش بسزایی در شکلگیری مبانیِ آن ایفا کردند. نمایشنامههای معناباخته با شخصیتهای عجیبوغریب و رویدادهای غیرمنطقی و دور از انتظار، خواننده را بهتزده و گیج میکنند تا جهانی بیمعناشده و روابطی مضحک و دلهرهآور میان انسانهای روزگارِ ما را به نمایش بگذراند. آثار بکت، بویژه شاهکار او نمایشنامهٔ در انتظار گودو، عرفهای نمایشنامهٔ خوشساخت را بر هم میریزند و با نشان دادن مخمصههای دردناک و در عین حال خندهآورِ انسانهای مفلوک، تصویری از زندگیِ پُراضطرابِ ما در جهانی بیگانه و بیرحم به دست میدهند. نویسندهٔ کتاب حاضر، پس از تبیین ویژگیهای تئاتر معناباخته، نمایشنامههای مهم بکت را از منظر مضامین و تکنیکهای معناباختگی در آنها مورد بررسی نقادانه قرار میدهد.
دکتر جیمز رابرتس، مؤلف این کتاب، استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه نبروسکا در آمریکاست و تألیفات متعددی دربارهٔ بکت دارد. دکتر حسین پاینده، مترجم این کتاب، متخصص نظریه و نقد ادبی است و دهها مقاله و چندین کتاب در این حوزه منتشر کرده است که از آن جمله میتوان به کتاب نقد ادبی و دموکراسی و نیز قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون ایران اشاره کرد. وی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است.